Както в литературата, така и киното понякога носи в себе си далеч по-голям смисъл, отколкото виждаме на пръв поглед. Сценаристите и режисьорите не просто разказват история с красиви картини, но и включват в тях скрит, но дълбок подтекст, за да разкажат за някои философски, исторически или социални проблеми. Webmiastoto откри най-известните кино произведения, които, навярно, разказват и за нещо друго от това, което се вижда на първо гледане:
„Матрицата“ – теория на заговор
„Матрицата: е филмът с най-голям брой всевъзможни интерпретации. Той просто е препълнен със символизъм и безкрайни знаци, като се започне от заека от „Алиса в страната на чудесата“ и се свърши с намеци за масонски заговор.
Всяка от теориите изисква дълъг анализ, но ние ще споменем само един факт, който е най-загадъчният в цялата картинка: това е паспортът на Нео. И по-точно, срокът на изтичане на неговата валидност е 11 септември 2001 година. Припомняме, че филмът излиза през март 1999 г. Просто съвпадение или реален заговор – остава ни само да гадаем.
„‘Спайдърмен“ – метафора за пубертета
Причината за невероятната популярност на „Спайдърмен“ е проста: всеки от нас е преживял историята на Питър Паркър, макар и не в такъв преувеличен и театрализиран вид. Филмът показва рязката „трансформация“ на подрастващия – това е метафорично изобразяване на пубертета.
Героят забелязва в себе си физиологичните изменения. Те го плашат, а роднините му съпреживяват с него новото му състояние. Той неумело се справя с открилите се възможности, всичко това е нов етап, който коренно ще измени живота му.
„Властелинът на пръстените“ – установяване на тоталитарен режим
„Властелинът на пръстените“ е епопея, която също има невероятно количество интерпретации. Някой вижда във филма директна препратка към Първата световна война, друг го свързва с историята на отношенията между западните и източните цивилизации, мнозина пък си припомнят древните митове за добро и зло.
Но един от най-любопитните детайли е всевиждащото Око на Саурон – въплъщение на абсолютното зло, което се разполага на върха на внушителна черна кула. Мнозина правят паралел с масонския знак „Око върху пирамида“, който например може да се видим върху банкнотата от един долар с надпис: Нов световен ред“.
Или в образа на Големия брат от известната „1984“. Във всеки случай това Око олицетворява върхушката на машината за управление, опитваща се да създаде световен тоталитарен ред. Ред, основан върху насилие и страх.
„Играта на играчките 3“ – Холокост
Много зрители виждат в третата част на „Играта на играчките“ явен намек за холокост. Да си припомним сюжета: играчките, които вече са станали ненужни в живота на порасналия им стопанин, трябва да бъдат изпратени на тавана.
Но по волята на съдбата се оказват в детска градина. Сред играчките тази градина се счита за истински концлагер във вид на тоталитарен режим, установен от местния „Хитлер“ – мечока Лоцо. Героите на нашата история са метафора за евреите, които навреме са успели да избягат от лагерите.
Някои привърженици на тази теория дори откриват намек за Ане Франк, чието семейство се опитало да се скрие на тавана, където трябвало да се отправят героите в началото. И ето как една анимация се превръща в сериозна работа, нали?
„Игра на тронове“ – войната на Червената и Бялата роза
Авторът на книгите „Песен за огън и лед“ Джордж Мартин, по които е и сниман „Игра на тронове“ потвърждава че е измислил сагата базирайки се именно на конфликта между родовете Йорк и Ланксатър, останал в историята като „Войната на Червената и бялата роза“.
В хода на тридесетгодишната война на розите английският трон сменял владетеля си шест пъти, а управниците били готови на всичко да сключат успешен брак и да получат земя. Могат да се открият и множество паралели между историческите личности от онзи период и героите на сериала, както и между картата на Вестерос и картата на тогавашна Британия, също разделена на седем части.