„Живея върху най-голямото острие – режисурата“
Това е най-страшното и най-опасно нещо, което можете да правите в живота си.“
Тони Скот, режисьор и продуцент (1944-2012)
Сравнително късно дебютирал в киното, първоначално Тони възнамерявал да стане художник и дори следва в „Уест Хартлипул Арт Колидж“ и Кралския колеж по изкуствата в Лондон.
Успехът на продуцентската компания на брат му Ридли Скот, специализирана в правенето на телевизионни реклами, обаче променя решението му. Особено когато Ридли му обещава, че до една година ще спечелят достатъчно пари, за да си купят „Ферари“.
Първият филм, който режисира е на вампирска тематика – „“Гладът“ oт 1983 г. Филмът не е посрещнат с особена възхита от критиците, но за някои фенове лентата с Катрин Деньов, Дейвид Бауи и Сюзън Сарандън до ден-днешен е със статут на култова.
Въпреки това, талантът му е забелязан от продуцентите Джери Брукхаймер и Дон Симпсън, които видели заснета от него тв реклама на шведските автомобили „Сааб“. Така пред Тони Скот се изправя новото предизвикателство – „Топ Гън“. Успехът на продукцията за живота на пилотите, от която изгрява и звездата на Том Круз е огромен.
Нататък историята е добре позната на киноманите – следват редица култови заглавия като „Мъж под прицел“, „Шпионски игри“, „Истински романс“ и т.н.
Като дългогодишен скален катерач и любител на бързите коли и мотори на екрана, а и извън него, за Тони бе лесно да „инжектира“ с достатъчна доза адреналин своите филми. Този подход обаче рядко му носеше признание от критиката и филмите му често бяха в по-неблагоприятна позиция от по-философските проекти на неговия по-голям брат Ридли Скот („Гладиатор“, „Прометей“).
Фактът е, че за разлика от Ридли, той никога не бе номиниран за „Оскар“. Въпреки това, част от кино продуктите му бяха възнаградени с огромен комерсиален успех от публиката.
По отношение на неособено благосклонното отношение на кино критиците към него през 2005 г. Тони ясно заяви: „Спрях да търся мненията им още след първия ми филм „Гладът“, защото се чувствах зле. Те могат да бъдат брутални“.
Първите двa брака на Скот завършват с развод. Той е надживян от третата си съпруга, актрисата Дона Скот, която се появява в някои от филмите му, и техните синове Франк и Макс.
Класация на филмите на Тони Скот по приходи:
Година | Заглавие | 1 уикенд | Тотал: |
---|---|---|---|
11/12/2010 | Unstoppable | $22,688,457 | $81,562,942 |
6/12/2009 | Ударът Пелам 123 | $23,373,102 | $65,452,312 |
11/22/2006 | Дежа Вю | $20,574,802 | $64,038,616 |
10/14/2005 | Домино | $4,670,120 | $10,169,202 |
4/23/2004 | Мъж под прицел | $22,751,490 | $77,906,816 |
11/21/2001 | Шпионски игри | $21,689,125 | $62,362,560 |
11/20/1998 | Обществен враг | $20,038,573 | $111,549,836 |
8/16/1996 | Фенът | $6,271,406 | $18,582,965 |
5/12/1995 | Crimson Tide | $18,612,190 | $91,387,195 |
9/10/1993 | Истински романс | $4,023,420 | $12,281,000 |
12/13/1991 | Последният бой скаут | $7,923,669 | $59,509,925 |
6/27/1990 | Дни на грохот | $15,490,445 | $82,670,733 |
2/16/1990 | Отмъщението | $6,086,672 | $15,535,771 |
5/20/1987 | Ченгето от Бевърли Хилс II | $26,348,555 | $153,665,036 |
5/16/1986 | Топ гън | $8,193,052 | $176,786,701 |
4/29/1983 | Гладът | $1,832,898 | $4,800,000 |
Общи приходи | $1,088,261,610 | ||
Средни приходи | $68,016,351 |